Tuesday, April 19, 2011

12. nädal, 8. ülesanne: autoriõigused

Autoriõigustega olen ma haridustehnoloogina väga tihedalt seotud ning seetõttu oli ka Hansu lugemismaterjalis sel nädalal minu jaoks vähe uut infot.
Praktilise ülesande muudaksin ma seekord natuke ära ja kasutaks võimalust küsida nõu ekspertidelt. Nimelt olen ma Tiigrihüppe SA haridustehnoloogi ajaveebis päris palju kirjutanud ja rääkinud autoriõigustest. Nendele artiklitele olekski hea kommentaari saada http://tiigrihypeharidustehnoloog.blogspot.com/search/label/autori%C3%B5igused. Kas ma olen asjadest ikka õigesti aru saanud?
Enda loodud õppematerjalides olen ikka jälginud autoriõigusi. Loomulikult on ka minul materjale, kus ma arvasin, et googlest piltide kopeerimine on täiesti legaalne ja loomulik tegevus. See oli aga aastaid tagasi. Üks küsimus on mind viimasel ajal siiski vaevanud. Kuna enamasti teen ma juhendeid erinevate programmide kohta, kas siis on õige kasutada Print Screeni või salvestada pilti videona. Kas Print Screen võrdub tavalise pildistamisega. Näiteks mõnda kunstinäitust võin ma ju pildistada (kui muuseum lubab) ja pildid Internetti panna.
Kuidas muuta õpetamist avatumaks? Siin on asi praegu minemas aina raskemaks ja keerulisemaks. Eriti see osa, mis puudutab üldhariduskooli. On olemas inimesi, kes arvavad, et kuni 18aastaseks saamiseni ei tohiks õpilane ühtegi asja avalikult ja oma nime all postitada. Mina olen ikka armastanud avatud keskkondi ja leian, et ka enne 18aastaseks saamist peab inimene oma tegude eest vastutama nii reaalses kui ka virtuaalses maailmas.

1 comment:

  1. Sa oled Tiigrihüppe haridustehnoloogia blogis teinud väga tänuväärset tööd. Mulle midagi silma ei hakanud, millega ma nõus ei ole.

    Ekraanipiltide autoriõigused on "hall ala". Suhteliselt põhjalik arutelu sellest on Wikipedia kogukonnas. Nemad on otsustanud järgida konservatiivset joont ja püüavad vältida ekraanipiltide kasutamist.

    Autoriõiguse seadus ütleb: "Teoseks käesoleva seaduse tähenduses loetakse mis tahes originaalset tulemust kirjanduse, kunsti või teaduse valdkonnas, mis on väljendatud mingisuguses objektiivses vormis ja on selle vormi kaudu tajutav ning reprodutseeritav kas vahetult või mingi tehnilise vahendi abil. Teos on originaalne, kui see on autori enda intellektuaalse loomingu tulemus."

    Kas lihtsalt Wordi käivitamine ja tühjast lehest ekraanipildi tegemine on autori intellektuaalse loomingu tulemusel tekkinud teos? See on küsitav. Samas kui Wordis on juba mingi dokument pooleli ja sellest tehakse ekraanipilt, siis on selle ekraanipildi taga kindlasti autori intellektuaalne looming.

    Õnneks on tarkvaratootjaid, kes selle "halli ala" vältimiseks selgesõnaliselt lubavad ekraanipiltide egemist toote tutvustamiseks, hariduslikel eesmärkidel jne. Üheks selliseks tarkvaratootjaks on Microsoft. Näide sellisest ekraanipildist on siin.

    Üldine praktika on see, et raamatutes, arvutiajakirjades jne. kasutatakse massiliselt ekraanipilte ning ma ei usu, et iga kasutamist on tarkvaratootjaga kooskõlastatud. See poleks lihtsalt reaalne.

    ReplyDelete